PDA

View Full Version : [Intro] Me eerste intro...Savage

savage1379
08-30-2008, 04:07 AM
Hey,

Mijn naam is Savage en ik ben een 15-jarige pua die in Rotterdam woont. Ik ben al ongeveer 7 maanden bezig met pua en ben een paar keer wezen sargen met een stel pua's die ook op dit forum zijn en dat was altijd wel leuk.

Doel:

High School game kraken en er een guide over schrijven. Ik heb over het algemeen heel weinig gelezen over High School game en de dingen die ik gelezen heb waren heel vaak niet erg goed van toepassing of ronduit fout. Dus een goede duidelijke guide zou veel mensen heel erg helpen.

Ik heb ook meteen een vraag. Hoe bepaal je nou een stijl die bij je karakter past? Ik heb tot nu toe altijd rondgelopen in heel neutrale kleding terwijl ik wat karakter aan me kleding wil toevoegen.

Dank je wel,

Savage.

PS: Als jullie artikelen over High School game vinden kunnen jullie die dan hier posten?

Justus
08-30-2008, 04:56 AM
Laatst heb ik een stuk geschreven over stijl en verwante begrippen in mijn scriptie omtrent sterrendom, allicht is het bruikbaar:

[Note: Door de copy-paste zijn bronvermeldingen en voetnoten weggevallen]

-----

Charme, Elegantie, Stijl & Savoir-vivre

Charme, elegantie en stijl zijn allemaal termen die duiden op de manier van optreden. De begrippen hebben te maken hebben met innemendheid, aantrekkelijkheid, verfijndheid, status en de klasse van een persoon. Robert Greene geeft een uitgebreide beschrijving van de term charme en de bijbehorende charmeurs:

“Charme is verleiding zonder seks. Charmeurs zijn doorgewinterde manipulators die hun slimheid verhullen door een prettige, ontspannen sfeer te creëren. Hun methode is simpel: ze leiden de aandacht af van zichzelf en richten deze op hun doelwit. Ze begrijpen u, voelen uw pijn en passen zich aan bij uw stemmingen. In de aanwezigheid van een Charmeur krijgt u een beter gevoel over uzelf. Charmeurs kibbelen of ruziën niet en klagen of pesten doen ze evenmin. Als dat niet verleidelijk is… Ze vinden alles goed en maken u zo afhankelijk van hen; hun macht groeit.”

Charme is dus een term die betrekking heeft op de behandeling die een persoon de mensen om zich heen geeft. Volgens Greene speelt de charmeur met regelmaat in op de voornaamste zwakke plekken van de mens: ijdelheid en zelfachting. Hij gaat er in zijn benadering van ‘verleidingstypen’ echter vanuit dat de persoon in kwestie bewust zoekt naar een bepaalde uitkomst. Charme kan echter ook gewoon (onbewust) deel uitmaken van iemands persoonlijkheid.

“In de dagelijkse omgang gaat tact vaak samen met charme en bescheidenheid, alle drie eigenschappen die een beroemdheid goed kan gebruiken.”

Elegantie heeft in tegenstelling tot charme niet zozeer te maken met de behandeling van mensen om ons heen. Deze esthetische kwaliteit is een mengsel van eenvoud en sierlijkheid. Sterren die elegant zijn, hebben klasse, zijn chic en gedragen zich gedistingeerd. Het publiek waardeert elegantie en imiteert het. Elegantie, status en standing van een ster vereist ook dat ze een bepaalde afstand van de ‘gewone mens’ houden. Hierbij valt te denken aan het vliegen in business class en het dineren in prijzige eetgelegenheden met al dan niet een of meerdere sterren.

Critici letten over het algemeen voornamelijk op stijl, andere zaken worden veelal van ondergeschikt belang gevonden. Het hebben van stijl kan een slechte reputatie compenseren en criminelen en hun daden van een legendarische en heldhaftige karakter voorzien. Ter illustratie: de stijlvolle, maar stelende hoofdrolspelers in de Ocean-serie (Ocean’s 11, 12 & 13) worden door het grote publiek veelal erg aantrekkelijk gevonden (niet in de laatste plaats vanwege de medewerking van sterren als George Clooney, Brad Pitt en Julia Roberts). Maar ook non-fictieve stijlvolle ‘slechteriken’ zoals Silvio Berlusconi genieten aanzien bij een groot publiek.

Savoir-vivre is de Franse benaming voor levenskennis en levenskunst. Iemand die het bezit geniet van het leven in harmonie met de gemeenschap en zonder schaamtegevoelens. De persoon is optimistisch, heeft gevoel voor stijl en is beleefd en bescheiden. Deze levensfilosofie bestrijkt alle terreinen van het leven en wordt gekenmerkt door de manier waarop iemand zich gedraagt.

“Savoir-vivre blijk uit alles, van de manier waarop iemand groet, tot de manier waarop hij zijn das strikt.”

Over het vraagstuk of smaak en stijl aan te leren kwaliteiten zijn, verschillen de meningen nogal. De ene ster claimt dat hij het al zijn hele leven bezit, waar de ander meent dat hij hard voor zijn persoonlijke stijl heeft moeten werken en dat ze dus met inzet, moed en overtuiging te ontwikkelen is . Een aangeleerde stijl is echter gevaarlijk. Doordat het verleden van een ster vaak uitgeplozen wordt, gebeurt het nog wel eens dat de beroemdheid door de mand valt. Ook kan een aangenomen stijl voor veel stress en nervositeit zorgen wat kan resulteren in weifelend gedrag en onachtzaamheid. Hierdoor kan het publiek geconfronteerd worden met gebrek aan allure, authenticiteit, charisma, zelfverzekerdheid en spontaniteit waardoor de status van de ster in gevaar komt. Een onophoudelijke, overtuigde cultivering van de aangenomen stijl is dus een must, aan de ene kant om niet vergeten te worden en aan de andere kant om niet belachelijk gemaakt te worden.

-----

Het is het beste als je jouw eigen stijl van binnenuit laat dicteren. Je weet zelf wat je mooi vindt en wat bij je past. Naar mate je ouder wordt, krijg je ook een meer uitgesproken mening over deze begrippen. Althans, dat was bij mij wel zo.